Εργασία στο Planetbike.gr|Σύνδεση|Επικοινωνία|Όροι Χρήσης|RSSrss
Απλές συμβουλές για αγορά ενός MTB
Τετάρτη 31/03/10 20:27
handjobΘέλετε να αγοράσετε ένα καινούργιο ΜΤΒ; Βρίσκεστε σε καλό δρόμο αφού διαβάζετε ήδη τη καλύτερη ποδηλατική ιστοσελίδα. Συνεχίστε να διαβάζετε το άρθρο που ακολουθεί, γιατί φτιάξαμε για εσάς έναν οδηγό αγοράς που μπορεί να σας απαλλάξει από πολλούς μπελάδες. Από πού να αγοράσετε
Έχετε τρεις επιλογές: η πρώτη είναι το κατάστημα της γειτονιάς σας ή της πόλης σας, η δεύτερη κατευθείαν από έναν εισαγωγέα και η τρίτη από το internet. Ας δούμε τα υπέρ και τα κατά.
Α. Στο κατάστημα της γειτονιάς σας, συνήθως μπορείτε να έχετε πολύ καλή εξυπηρέτηση και όχι μόνο απλά για την αγορά του ποδηλάτου σας. Θα μάθετε τι ποδήλατο ταιριάζει για τη γύρω περιοχή, θα έχετε ένα γρήγορο service τη Παρασκευή πριν από τον αγώνα και το κυριότερο θα γνωριστείτε με άλλους ποδηλάτες. Από την άλλη, τα περισσότερα από αυτά τα καταστήματα συνεργάζονται με ένα, δύο το πολύ εισαγωγείς και έτσι συνήθως δε μπορείτε να βρείτε ποικιλία. Αν λοιπόν δε βρείτε αυτό που θα θέλατε, θα πάτε στη δεύτερη περίπτωση.
Β. Οι Έλληνες εισαγωγείς, διατηρούν (οι περισσότεροι από αυτούς) και λιανική πώληση. Στα καταστήματά τους μπορεί να μη βρείτε ποικιλία εταιρειών (φυσικά υπάρχουν και εδώ εξαιρέσεις), αλλά σίγουρα θα βρείτε τη πληρέστερη γκάμα από τις εταιρείες που αντιπροσωπεύουν, ενώ σίγουρα μπορούν να σας εξυπηρετήσουν σε περίπτωση που θέλετε κάτι το ειδικευμένο. Σε περίπτωση που θέλετε κάτι «λογικό» δεν υπάρχει πρόβλημα. Αν όμως θελήσετε κάτι πιο εξειδικευμένο και φυσικά ακριβό, προσέξτε: έχει ο αντιπρόσωπος πλήρη ανταλλακτικά γι’ αυτό; Ή σε περίπτωση σέρβις και αλλαγής θα περιμένετε ένα δυο μήνες; Π.χ. ρουλεμάν για FS ποδήλατο.  
Γ. Φυσικά μπορείτε να αγοράσετε και από το internet. Αν είστε καινούργιος και άπειρος, καλύτερα να αποφύγετε μια τέτοια αγορά. Είναι πολύ εύκολο η απειρία να σας οδηγήσει σε τελείως λάθος ποδήλατο, το οποίο μετά απλά δε θα ξέρετε τι να κάνετε. Από την άλλη εάν ξέρετε τι ζητάτε, στο διαδύκτιο μπορείτε να βρείτε κάποιες ευκαιρίες που πραγματικά αξίζουν, αλλά και πάλι χρειάζεται προσοχή, ενώ λάβετε υπ’ όψη σας ότι πολλές ποδηλατικές εταιρείες απαγορεύουν στα καταστήματα να πουλάνε εκτός της χώρας που εδρεύουν.

Πότε να αγοράσετε
Αποφύγετε τα Σάββατα. Θα αντιμετωπίσετε γεμάτα μαγαζιά και «πηγμένους» πωλητές, που προσπαθούν να κάνουν 10 πράγματα μαζί και που αδυνατούν να σας εξυπηρετήσουν σωστά. Η καλύτερη λύση είναι να αφιερώσετε κάποια πρωινά στο μέσο της εβδομάδας.    

Δοκιμάστε
Ένα καλό ποδήλατο δεν είναι και ότι φτηνότερο. Ποιος σας λέει ότι το 18 νούμερο σ’ εκείνο το super ποδήλατο που ζαχαρώνετε σας κάνει πραγματικά; Ο καλύτερος τρόπος για να το μάθετε είναι να το δοκιμάσετε. Στο εξωτερικό κάθε σοβαρό μαγαζί έχει κάποια demo ποδήλατα και κυρίως στα ακριβά μοντέλα (αφού εκεί το …ρισκάρετε). Δειλά – δειλά κι εδώ τα σοβαρά καταστήματα ένα-ένα ακολουθούν. Αν όμως δεν υπάρχει η δυνατότητα, τότε βάλτε τον πωλητή να σας ρυθμίσει το ποδήλατο στα μέτρα σας και κάντε το έστω ένα κύκλο στο πάρκινκ έξω από το κατάστημα.

Ευκαιρίες
Και εδώ σιγά – σιγά γινόμαστε Ευρώπη. Μπορείτε να βρείτε στην αρχή της σεζόν, περσινά μοντέλα με μειωμένη τιμή. Προσέξτε όμως: μπορεί σε σχέση με το τρέχον –αναβαθμισμένο- μοντέλο να μη σας συμφέρει και τόσο.  

Ανταλλακτικά
Ότι ποδήλατο κι αν αγοράσετε τελικά, σίγουρα θα έχει κάποια ανταλλακτικά. Να τι πρέπει να προσέξετε σ’ αυτά:

Πετάλια
shimano2Πολύ λίγα ποδήλατα πωλούνται με κάποια πετάλια αξιώσεων. Συνήθως ή έχουν κάποια φτηνά πλαστικά πετάλια, που δε μπορούν να πάρουν κάποιο καλουπιέ και ως εκ τούτου είναι άχρηστα ή –τα ακριβά ποδήλατα- δεν έχουν καν πετάλια. Αυτό γίνεται γιατί συνήθως κάθε ποδηλάτης έχει κάποια παπούτσια και πετάλια που τα «μεταφέρει» στο επόμενο ποδήλατό του. Το ιδανικό θα ήταν να ξεκινήσετε κι εσείς με clipless πετάλια, δε χωρά καμιά αμφιβολία γι’ αυτό, αλλά αν είστε τελείως αρχάριος, μια καλή ιδέα θα ήταν να αγοράζατε ένα καλό ζευγάρι flat πετάλια, μιας και έχουν καλό grip και δε χρειάζεστε να τα έχετε συνέχεια στο μυαλό σας.

Τιμόνι
Τα τελευταία χρόνια τα περισσότερα ποδήλατα πωλούνται με τιμόνια τύπου riser. Αυτά είναι συνήθως φαρδύτερα, μιας και αυτό προσφέρει το πλεονέκτημα να έχει κάποιος καλύτερο control στο τιμόνι του. Από την άλλη το σχήμα τους βοηθά σε μια πιο άνετη θέση οδήγησης.

Λαιμός
Το μήκος του λαιμού παίζει μεγάλο ρόλο στη θέση σας πάνω στο ποδήλατο. Οι κατασκευαστές, για κάποιο περίεργο λόγο, έχουν την τάση να βάζουν στα ποδήλατα μακρύτερους λαιμούς, από ότι χρειάζεται. Το μήκος του λαιμού πρέπει να είναι κάπου ανάμεσα στα 80 με 100mm. Πιο μακρύ θα δώσει «αργά» χαρακτηριστικά στο ποδήλατό σας και θα σας αναγκάσει να τεντώνεστε μπροστά, πιο κοντό θα μειώσει την απόδοσή σας στο πεταλάρισμα.

Λάστιχα
Ρίχτε μια ματιά στα λάστιχα. Αν και είναι κάτι αναλώσιμο –και μάλιστα γρήγορα- γιατί να μην έχετε ένα λάστιχο που θα ταιριάζει στο στιλ σας, αλλά και στα μονοπάτια της γύρω περιοχής; Οι πωλητές μπορούν εύκολα να δεχτούν μια αλλαγή εδώ. Μια καλή ιδέα θα ήταν να αποφύγετε τα λάστιχα που είναι φτιαγμένα για ειδικές συνθήκες (λάσπη, αγωνιστικό XC, κλπ.) και να επιλέξετε ένα ζευγάρι για όλα τα τερραίν (all contitions).

Ανάρτηση
piroyniΠήρατε τελικά εκείνο το full suspencion που είχατε βάλει στο μάτι ή μείνατε στη κλασική συνταγή του hard tail; Αν επιλέξατε το δεύτερο δεν έχετε να ανησυχείτε παρά μόνο για το πιρούνι.
Δουλεύουν οι αναρτήσεις με αέρα και λάδι ή με ελατήριο; Η πρώτη περίπτωση μπορεί να ρυθμιστεί πολύ καλύτερα, η δεύτερη όμως είναι πιο φτηνή και με μικρότερη ανάγκη service. Αν η ανάρτηση δουλεύει με ελατήριο, προσέξτε να ταιριάζει αυτό στα κιλά σας. Αν χρειαστείτε άλλο ελατήριο, υπάρχει και πόσο κοστίζει;

Φρένα
brakeeΟ κανόνας στα ποδήλατα από τα 500-600Ε και πάνω είναι τα δισκόφρενα. Τα δισκόφρενα έφεραν την επανάσταση στο τρόπο που φρενάρουμε ένα ΜΤΒ. Δεν επηρεάζονται από το νερό και τη λάσπη, δεν «τρώνε» τα τακάκια σε καθημερινή βάση. Η καλή και ακριβή λύση είναι τα υδραυλικά δισκόφρενα, αλλά και τα μηχανικά (με συρματόσχοινο δηλαδή), κάνουν καλά τη δουλειά τους, η διαφορά δεν είναι και πολύ μεγάλη. Φυσικά είναι φτηνότερα. Από την άλλη υπάρχουν και τα V-Brakes. Τα επώνυμα και ακριβά μοντέλα, κάνουν καλή δουλειά στο στεγνό τεραίν, αλλά υστερούν αρκετά στο βρεγμένο. Ακόμα και μια βόλτα 4-5 ωρών με πολλή λάσπη ή χιόνι, είναι αρκετή να εξαφανίσει και το καλύτερο τακάκι. Υπάρχουν δυο λόγοι που οι κατασκευαστές βάζουν V-Brakes. Είναι φτηνά, οπότε κρατάνε το κόστος χαμηλά ή ρίχνουν αλλού το κόστος (π.χ. στο σκελετό) ή ενδιαφέρονται για το απόλυτα χαμηλότερο βάρος. Τα V-Brakes είναι ελαφρύτερα.  

Κέντρα
Κανείς δεν τους δίνει ιδιαίτερη σημασία, γιατί στην άπειρη ματιά ενός αρχάριου δε κάνουν και τόσο εντύπωση. Όμως ένα καλό ζευγάρι κέντρα κάνει τη διαφορά. Αν το ποδήλατό σας έχει V-Brakes, φροντίστε τα κέντρα να έχουν υποδοχή για δισκόφρενα, ώστε όταν αναβαθμίσετε τα φρένα στο ποδήλατό σας να μη χρειαστεί να φτιάξετε νέους τροχούς. Φυσικά πρώτα –και πάνω απ’ όλα- βεβαιωθείτε ότι πράγματι ο σκελετός έχει υποδοχές για δισκόφρενα.

Σέλλα
sellaΧμ.. πολύ προσωπικό θέμα. Καβαλήστε το ποδήλατο κι αν σας φαίνετε ακατάλληλη, τότε μάλλον είναι. Όπως κι αν έχει, ότι ποδήλατο κι αν κάνετε, η σωστή σέλλα δεν πρέπει να είναι πολύ φαρδιά (γιατί εμποδίζει τα πόδια να πεταλάρουν σωστά) και πρέπει να είναι ..σκληρή. Το πόσο καλή και άνετη είναι μια σέλλα εξαρτάτε από το σχεδιασμό της και όχι από το πόσο αφρολέξ ή σιλικόνη έχει για γέμιση. Γιγαντιαίων διαστάσεων σέλλες είναι τελείως ακατάλληλες. Αν είστε γυναίκα ζητήστε από τον πωλητή να σας δείξει κάποιες γυναικείες σέλλες για να δοκιμάσετε. Τέλος μη ξεχνάτε: ΟΛΕΣ οι σέλλες στην αρχή πονάνε.

Αξεσουάρ
Σκεφτείτε τι θα χρειαστείτε κι αγοράστε το μαζί με το ποδήλατο, μιας και έτσι θα μπορέσετε να πετύχετε καλύτερη τιμή. Φυσικά απαραίτητο και Νο1 αξεσουάρ είναι το κράνος και μετά έρχονται όλα τα άλλα: τρόμπα, σχάρες, παγούρια, φανάρια, σορτς και παπούτσια, πολυεργαλεία, κλειδαριά, κλπ. κλπ.
(48 ψήφοι, μέση τιμή 4.52 στα 5)
   miltos miltos